Van Brits-Columbia naar Alberta

26 september 2023 - Jasper, Canada

Door de stroomstoring van gisteravond lagen we al vroeg in bed te lezen. Dan is een e-reader best handig 😁. Toen alles weer was opgestart zijn we maar blijven liggen en gingen we ook vroeg slapen. Heerlijk nachtje gemaakt dus. Na weer een lekker ontbijt op pad richting Jasper. 325 km. voor de boeg. Dat is 1 lange, rechte weg waar 100 km. mag worden gereden. Helaas veel wegwerkzaamheden 🚧 waar dus steeds gas terug genomen moet worden.

Hoewel het eigenlijk maar een saaie lange weg is, blijft de natuur je toch verbazen. Bomen, bomen en nog eens bomen in alle kleuren groen en geel. En steeds weer een andere bergtop in de verte. En weer veel rivers en creeks gepasseerd. Het is ook een beetje druilerig onderweg.

Omdat Jasper een nationaal park is moeten we toegang betalen. Dit kan meteen ook voor de volgende bestemming Banff.
Net na het loket weer werkzaamheden. Er staat alleen een grietje met een stopbord 🛑 op de weg, naast een auto en een dixie. Wij zijn de eerste in de rij en wachten tot we door mogen. Er gebeurt helemaal niets. Heel lang niet. We worden er vreselijk melig van. Iemand uit de rij achter ons gaat even te plassen in de dixie en wij maar wachten.
Eindelijk komt er een lange rij auto’s ons tegemoet dus wij blijven maar wachten. Wanneer de laatste voorbij is duurt het nog weer een hele tijd en dan eindelijk draait ze het bordje om. Pffff zeg het zal je werk zijn. Kort daarna komen we aan in Jasper. Weer een leuk stadje met een prachtig uitzicht.
Al met al toch een kleine 5 uur onderweg geweest.
na het inchecken, op onze kamer,  komen we erachter dat we ook weer tijdsverschil hebben en is het zo nog een uurtje later. Met Nederland nu dus 8 uur verschil. Jasper ligt in Alberta en de borden zijn ook meteen tweetalig, Engels en Frans.
Voordat we een rondje dorp gaan maken even een klein wasje doen.

Het is een levendig plaatsje met leuke gebouwen. En een spoorlijn waar superlange goederen treinen langskomen ( gelukkig niet heel hard).
Vanavond wordt het KFC en op ons geïmproviseerde tafeltje een potje Yatzee.

1. Linda:
    26 september 2023
    Ahh die arme vrouw met dat bordje, wat een baan🫣 Jullie eerste week zit er al weer op, veel plezier in Jasper😉😊💋💋
  2. Fam. Tesselaar:
    26 september 2023
    Ja 1e week alweer voorbij. Vandaag weer een zonnige dag 😎.
  3. Mieke:
    26 september 2023
    Ruig landschap. Banff lijkt mij zo mooi! En de herfstkleuren van de bladeren maakt het wel heel apart.